Ensimmäinen varsinainen kisapäivä. Taivas täysin pilvessä, mutta lämmintä. Tuuli 3-4m/s ja odotetaan nousevan iltapäivästä. Vuorovesi on melko suurta. Aamulla venettä laskiessa pudotusta on toista metriä enemmän kuin nostettaessa veneitä. OI000036.jpg

OI000037.jpg Vuoroveden korkeutta voi arvioida parista kuvasta kun katsoo laiturit unien asentoa.

Venekuntoon ja veteen valmiiksi, jotta vältytään laskuruuhkalta. Kipparikokouksessa ei mitään erikoista,  peliohjeet oli selkeät.

Kaikkien veneiden tulee kantaa paikanninta. Tarkoitus on ilmeisesti saada reaaliaikainen näyttö pursiseuran näyttöihin ravintolassa.

Lähdimme radalle hyvissä ajoin muun fleetin mukana. Päivän ensimmäiseen lähtöön valmistauduimme ajelemalla kryssitrimmit kohdilleen ja kartoittelimme radan sijoittelua tuuleen nähden. Lähdön aikana tuuli siftasi muutaman asteen oikealle ja iso joukko veneitä pakkautui lipun päähän sill seurauksella, että tuli yleinen takaisinkutsu. Toiseen yritykseen järjestäjä laittoikin U-lipun ja lhtö tapahtui mallikkaasti.OI000044.jpg

1. kryssi meni suhteellisen hyvin kunnes ajomme fleetin sisään. Sotketuissa tuulissa otimme takkiin melko paljon ja ylälipulla olimme loppupään joukossa. Spinuosuus meni hyvin ja poimimme muutaman sijan. Toisella kryssillä taisimme parantaa pari sija lisää ja lenssillä pidimme paikkamme. Vallitsevissa olosuhteissa ja tämän kokoisessa fleetissä härmäläiset tekniikatei riitä. Vaikka rata on pitkä, poijuväli mailin, lähtö kesti vain tunnin.

Toiseen lähtöön muutimme vähän maston trimmejä.  Tuuli oli noussut 6-7m/s:iin. Ison saimme paremmin käsiteltäväksi. Aallokko inhottavan hakkaavaa ja tappaa vauhdin todella tehokkaasti. Tämän kanssa tappelimme koko lähdön ajan joka näkyi myös sijoituksessa.

Päivän viimeinen lähtö ajetaan aina pitkänä eli loppuun ajetaan vielä kryssi kahden kierroksen päälle. Tämä siksi, että kilpailu päättyy lähemmäs rantaa ja saadaan enemmän kisaa ajettavaksi.

Satamassa veneiden nosto oli melkoisen hidasta puuhastelua, kun kaikki on samaan aikaan nostureille tulossa. Onneksi rantaa on tehty pitkät ponttoonilaiturin johonka kaikki mahtuu rantautumaan. Veneen noston jälkeen veneen ja varusteiden huolellinen pesu. OI000045.jpgOI000049.jpg

Illaksi oli ohjelmassa karaoke-laulantaa, joka jäi meidän osalta väliin. Ei oikein paikalliset viisut iskeneet.

Huomiseksi täytyy kehitellä uusia tekniikoita vauhdin parantamiseksi.

Uusi paikallinen erikoisuus bongattiin veneen nostoa odotellessa. Jonkin oloinen pallokala pyöri veneen ympärillä.OI000048.jpg