Aamulla rantaan venettä vahaamaan, rekisteröintiin ja mittausten kimppuun.

OI000023.jpg

Paikallinen työskentely ei häikäissyt tehokkuudellaan. Paikallisia apumiehiä oli niin paljon, että juuri mahtuivat liikkumaan, mutta toiminnalla ei ollut mitään tarkoitusta. Kölikulmat oli kaikissa alkupään veneissä laittomat. Seurasin vähän aikaa niiden puuhastelua  ja kävin samomassa Tompalle asiasta, että tekevät mittauksen vääriin. Tämän jälkeen aloimme Tomapan kanssa tutkimaan kölikulman mittauslaitetta ja huomasimme kölipultin paikkaa varten tarkoitetun luiskan olevan väärin asennettu. Tähän puuhasteluun saatiin menemään pari tuntia ylimääräistä. Veneitten punnitukset olivat myös erikoiset. Vaa'asta loppui virta ensimmäisen veneen jälkeen. reilun tunnin latauksen jälkeen punnitukset alkoivat uudelleen. Joku vene näytti 698 paunaa, minimin ollessa 700. Tämä oli kuitenkin ok. Vantteja mitattaessa maksimi on 250 paunaa. 260 oli kuitenkin ok. Purjeiden mittaus oli ilmeisesti ainoa tehokkaasti toimiva kohde kun parin tunnin nysväyksen jälkeen vetovastuun ottivat purjehtijat. Linton, Davis ja joku Quantumin kaveri. Paikallisille jäi tehtäväksi purjeiden rullaaminen.OI000025.jpgOI000024.jpg

Järjestäjilä oli alkuperäinen ajatus, että tarkastukset ja mittaukset tehdään eri pisteissä. Tämä osoittautui mahdottomaksi toteuttaa, koska veneitä ei mahtunut liikuttamaan mihinkään suuntaan. Mittaukset seisoivat paikallaan. Kävin sanomassa ILCAn Lauralle, josko tarkastajat kiertävät jokaisen veneen luona, kun kävely onnistuu paremmin ahtaissa tiloissa, eikä tarvitse kantaa kun kynää ja vanttimittaria mukanaan. Tämän tajuttuaan mittaukset lähtivät taas etenemään.

Meillä vene on pesty ja puunattu, mittaukset tehty ja kaikki valmista karkeloiden alkamiseen. Loputmiehistöstä saapui myös kisapaikalle, joten emme joutuneet pakottamaan varamiehistöä mukaan.